Welke klachten vallen onder de lijst chronische klachten?

Op deze pagina vind je de volledige lijst van klachten die vallen onder de lijst chronische klachten. Deze lijst wordt ook wel de ‘chronische lijst’ genoemd. Als jouw klacht onder deze lijst valt zal de verzekeraar vanaf de 21e behandeling alle verdere behandelingen vergoeden vanuit de basisverzekering. Dit geld per aandoening en niet per kalender jaar.  Jongeren tot 18 jaar met een chronische aandoening kunnen alle behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed krijgen.

Aandoeningen van het zenuwstelsel

• Cerebellaire aandoening
  • Extrapiramidale aandoening
  • Cerebrovasculair accident (CVA)
  • Aangeboren afwijking van het centraal zenuwstelsel
  • Motorische retardatie of een ontwikkelingsstoornis van het zenuwstelsel en jonger dan 17 jaar
  • Multiple sclerose (MS)
  • Myasthenia gravis (MG)
  • Uitvalsverschijnselen door een tumor in de hersenen of het ruggenmerg of door hersenletsel
  • Perifere zenuwaandoening als sprake is van motorische uitval
  • Radiculair syndroom met motorische uitval met een behandelduur van maximaal 3 maanden
  • Ruggenmergaandoening
  • Spierziekte

Aandoeningen van het bewegingsapparaat

• Collageenziekten
  • Status na amputatie
  • Aangeboren afwijking
  • Botbreuken, als deze conservatief behandeld worden, met een behandelduur van maximaal 6 maanden
  • Botbreuk door morbus Kahler, botmetastase of morbus Paget
  • Hyperostotische spondylose (morbus Forestier)
  • Juveniele osteochondrose bij iemand jonger dan 22 jaar
  • Postpartum bekkeninstabiliteit met een behandelduur van maximaal 3 maanden
  • Progressieve scoliose
  • Frozen shoulder (capsulitis adhaesiva) met een behandelduur van maximaal 12 maanden
  • Whiplash met een behandelduur van maximaal 3 maanden. Als hierna nog sprake is van de trias bewegingsverlies, conditieverlies en cognitieve stoornissen, kan deze periode verlengd worden met maximaal 6 maanden
  • Reflexdystrofie

Andere aandoeningen

• Littekenweefsel van de huid al dan niet na een trauma
  • Lymfoedeem
  • Diffuse interstitiële longaandoening als sprake is van ventilatoire beperking of diffusiestoornis
  • Perifeer arterieel vaatlijden in stadium 3 Fontaine met een behandelduur van maximaal 12 maanden
  • Status na opname in een ziekenhuis, een verpleeginrichting of een instelling voor revalidatie of na dagbehandeling in een instelling voor revalidatie en de hulp dient ter bespoediging van het
  • Weke delen tumoren met een behandelduur van maximaal 2 jaar na bestraling
  • Aangeboren afwijking van de tractus respiratorius
  • herstel na ontslag naar huis of de beëindiging van de dagbehandeling. De maximale behandelduur is 12 maanden na ontslag naar huis of beëindiging van de behandeling in de instelling

Als jouw klacht niet valt onder de chronische lijst, wordt dit niet vergoed vanuit de basisverzekering en betaal je in de meeste gevallen elke behandeling zelf. In dit geval kan lonen om een aanvullende verzekering af te sluiten. Via onze website kan je fysiotherapie verzekeringen vergelijken zodat je een verzekering kan kiezen die het beste past bij je persoonlijke behoeftes en kan besparen op je zorgpremie.